RATNE UDOVICE U POSJETU POLJSKOJ

Počasni konzul Republike Hrvatske u Krakowu, gospodin Paweł Włodarczyk, pozvao je u goste udovice hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata kako bi zajednički proslavili Dan državnosti RH i Dan Oružanih snaga RH, praznika koje Poljaci svake godine simbolično obilježavanju u znak prijateljstva Hrvatske i Poljske.

Donosimo vam detalje tog posjeta u slici i riječi, zahvaljujući gospođi Rozaliji Bartolić, predsjednici Udruge udovica hrvatskih branitelja iz Domovinskog rata Grada Zagreba i Zagrebačke županije, koja nam je ustupila svoje privatne fotografije i detaljno opisala tijek posjeta.

Gospođo Rozalija kako je uopće došlo do tog posjeta i na čiju inicijativu?

Gosodin Pawel kontaktirao nas je putem maila i uz pomoć svoje prijateljice, gospođe Jolante Čar, Poljakinje koja živi u Hrvatskoj, uspostavili smo komunikaciju. Gospodin Pawel godinama ulaže jako puno osobnog truda u promociju naše Domovine u Poljskoj, pa je tako ove godine odlučio ugostiti nas, ratne udovice iz Domovinskog rata. Nama je to bila iznimna čast i bile smo dirnute tom gestom i vrlo brzo smo se organizirale i dogovorile put u Krakow. Osim članica naše udruge u posjet su išle i članice Udruge udovica iz Rijeke i članice Udruge obitelji umrlih hrvatskih branitelja.

gospodin Paweł Włodarczyk i gospođa Jolanta Čar – organizatori našeg posjeta

27. lipnja doputovale smo putničkom agencijom Navitas Travel, čiju profesionalnost ovom prilikom moram naglasiti, po dolasku u Krakow dočekao nas je naš domaćin, gospodin Pawel i nakon kraćeg upoznavanja udobno smo smještene u hotel Royal.

SUSRET S KARDINALOM

Drugoga dana imale smo prijem kod kardinala Stanislawa Dziwisza, osobnog prijatelja i bliskog suradnika pokojnog Svetog Oca Ivana Pavla II. Na prijemu nam se pridružio i veleposlanik RH u Poljskoj, gospodin Tomislav Vidošević u pratnji prevoditeljice, gospođe Zofie Korzeniewski.

Kako je protekao susret s kardinalom?

Kardinal Dziwisz toplo nas je primio, s puno osobnog poštovanja i prema nama kao ratnim udovicama i prema našem narodu. Rekao nam je po svom osobnom saznanju kako je i pokojni Sveti Otac iznimno volio i poštivao hrvatski narod. Odgovorile smo mu kako i je i hrvatski narod volio Ivana Pavla II.

U daljnjem razgovoru objasnile smo mu ukratko stradanje našeg naroda, pogibiju naših muževa i svih drugih naših branitelja te naša osobna stradanja i svih žrtva koje smo podnešene za slobodu Hrvatske.  Na upit kardinala kako se danas živi u Hrvatskoj, odgovorile smo mu kako je u Hrvatskoj velika kriza morala, kako vladaju korupcija i nepotizam, kako se žrtve napih muževa ne poštuju, kako nam djeca iseljavaju iz Hrvatske.. na kraju sam mu ispričala i kako se naše udruge bore za istinu o Domovinskom ratu, za zaštitu naše vjere i tradicijske kulture, za očuvanje nacionalnih interesa i kako ta borba nije ni laka ni jednostavna jer hrvatske političke elite zagovaraju i provode u praksi sve suprotno od toga. Kardinal nam je izrazio poštovanje i dao nam osobnu potporu za naš rad. Uzvratila sam mu čestitkama na načinu na koji Poljaci čuvaju svoj suverenitet i biraju političare koji Poljsku vode u prosperitet.

Za uspomenu na naš susret kardinalu smo poklonile sliku Gospe izvezenu zlatovezom na crvenom platnu, ručni rad sestara franjevki.

Nakon susreta s kardinalom posjetili smo Wadowice u kojima je rođen Ivan Pavao II. Obišli smo njegovu rodnu kuću koja je pretvorena u muzej u kojem se čuvaju predmeti i dokumenti o njegovu životu. Pokraj njegove rodne kuće nalazi se i restoran u koji je Sveti Otac kao dječak često navratio sa svojim ocem, a osoblje nas je ponudilo s kolačima koje je on najviše volio i koje oni i danas pripremaju kako sjećanje na njega.

sat koji je pripadao Svetom Ocu , sam od sebe prestao je raditi točno u trenutku njegove smrti

SUSRET S ZAMJENIKOM VOJVODE MALOPOLJSKE

Dan smo završili svečanom večerom u restoranu u Wierzynek  u kojemu su kroz povijest objedovali mnogi prinčevi, princeze, kraljevi, kraljice, predsjednici država te mnogi uglednici. To je najprestižniji i najpoznatiji restoran u Krakowu star oko 700 godina tj.od 1364 godine. Domaćin na večeri bio nam je gospodin Zbigniew Starzec, zamjenik vojvode Malopoljske (pokrajina u kojoj je Krakow glavni grad).

Zamjenik vojvode u Poljskoj je visoka politička dužnost, ukazana vam je doista velika čast?

Da bila nam je velika čast, tim više što nam je zamjenik vojvode iskazao veliko poštovanje. Našeg veleposlanika, gospodina Vidoševića ispitivao je kako se hrvatska država odnosi prema nama. Uz dužno poštovanje prema našem veleposlaniku, ja sam ispričala i drugu stranu te skrbi o nama.

Što ste točno ispričali?

Ispričala sam gorku istinu; o tome kako je našoj djeci teško kada se zapošljavaju i kada skrivaju da su djeca poginulih branitelja kako bi dobili posao, iako po zakonu imaju prednost u praksi je to potpuno suprotno, općenito naša djeca često skrivaju svoj status jer su stigmatizirani u društvu kao i mi uostalom. Protiv nas i branitelja vodi se dugogodišnja medijska hajka dok se istovremeno izvrće istina o Domovinskom ratu, umanjuje velikosrpska agresija.. Cijelo je društvo na dnu ekonomske, moralne i svake druge krize zato jer nismo proveli lustraciju.

Slično kao i kardinal Dziwisz, zamjenik vojvode ostao je zaprepašten tom istinom ali nam je također izrazio potporu i vjeru kako će Hrvatska sve te krize prebroditi. Na kraju je izrazio želju posjetiti Hrvatsku, a posebno želi doći u Vukovar.

Nakon ovih teških tema, večera je ipak prošla u svečanom i ugodnom, nama nezaboravnom ozračju.

Zamjeniku vojvode poklonile smo sliku Gospe izvezenu srebrom na plavom platnu, ručni rad sestara franjevki, a počasnom konzulu izvezeni povijesni hrvatski grb

.POSJET RUDNIKU SOLI

Treći dan ujutro posjetili smo rudnik soli Wieliczka. Bio je to jedinstven doživljaj, sve je tako jako lijepo. Sve skulpture su izrađene od kamena soli. Radili su ih rudari samouki klesari kroz stoljeća.

Riječima se teško opisuje sve viđeno to morate doživjeti, pa toplo preporučam svima koje put nanese u Krakow neka posjete i rudnik soli. Posebno me se dojmila velika crkva 90 metara pod zemljom gdje se služe mise svaku nedjelju u 7 sati ujutro. Sve skulpture i oltar je napravljen od soli. Crkvu su radila tri rudara u periodu od 70 godina i sad se u njoj vrše i obredi vjenčanja.

Ovo je jedno od jezera na oko 135 om metru pod zemljom u rudniku soli

PROSLAVA DANA DRŽAVNOSTI I DANA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE

U 18 sati na  Glavnom Trgu u Krakovu započela je svečanost obilježavanja Dana državnosti i Dana OS RH. Bio je to također izvanredan događaj sve je bilo puno ljudi, domaćih i turista i  svi su puštali balone u bojama Hrvatske i Poljske kao znak poljsko-hrvatskog prijateljstva.

Nakon toga upriličena nam je svečana akademija u Juliusz Słowacki Theatre. Naš domaćin, gospodin Pawel obratio svečanim govorom, zatim su glumci čitali stihove Tina Ujevića i Silvija Strahimira Kranjčevića na poljskom jeziku, a kao vrh svečanosti pjevao nam je Goran Karan.

POSVETA HRVATSKOG ORATORIJA U SVETIŠTU IVANA PAVLA II.

Posljednji dan, nedjelju, započeli smo Svetom Misom za hrvatski narod u Svetištu Ivana Pavla II. koja je služena na poljskom i hrvatskom jeziku, a predvodio je krakowski nadbiskup Marek Jedraszewski zajedno s nadbiskupom riječkim mons. Ivanom Devčićem. Imale smo čast čitati molitvu vjernika.

Nakon Svete mise u Donjoj Crkvi relikvija nadbiskup Jedraszewski je posvetio Hrvatski oratorij na kojem su u pozlaćenom mozaiku likovi Majke Božje s djetetom Isusom, blaženi Alojzije Stepinac i sveti Ivan Pavao II. Nakon što oratorij bude službeno otvoren u njemu će se služiti Sveta Misa na hrvatskom jeziku za sve Hrvate koji se nađu u blizini.

Veleposlanik Vidošević zahvalio je kardinalu Stanislawu Dziwiszu i nadbiskupu Jedraszewskom koji su omogućili izradu ovog svetišta, hrvatskim biskupima na potpori te posebno našem počasnom konzulu Pawelu Wlodarczyku koji je sve i cijelosti financirao.

SPOMENIK POGINULIM HRVATSKIM VOJNICIMA IZ 1. SVJETSKOG RATA

Potom smo obišli Svetište Božjeg milosrđa u kojemu se nalazi i grob Svete Faustine Kowalske, zagovornice krunice božanskog milosrđa i slika Milosrdnog Isusa iz 1943. godine. Za vrijeme 1. svjetskog rata to svetište bilo je bolnica, pa je naš domaćin, počasni konzul istraživao spise iz arhive bolnice i u njima je pronašao imena 9 hrvatskih vojnika. Prošle godine za 100-tu obljetnicu završetka 1. svjetskog rata, svojim je novcem dao je izraditi spomenik u sjećanje na njih.

Spomenik poginulim hrvatskim vojnicima u 1. svjetskom ratu – Krakow